Penggunaan Ganja Tidak Berkesan Mengatasi Sakit dan Tekanan

Jakarta, Salah satu manfaat penggunaan ganja dalam dunia perubatan adalah membantu mengatasi kesakitan dan stres. Namun kajian terbaru dari Amerika Syarikat membantah tuntutan tersebut.

Menurut US Department of Veterans Affairs, lebih daripada 80 peratus alasan seseorang menggunakan ubat ganja untuk menghilangkan rasa sakit. Sementara sebagai alasan utama, lebih daripada satu pertiga beralasan untuk merawat (post-traumatic stress disorder) PTSD.

Dalam kajian yang diterbitkan dalam jurnal Annals of Internal Medicine, penyelidik mendapati 27 kajian yang mengaitkan penggunaan ganja untuk mengatasi sakit kronik. Penyelidik tidak mendapati cukup bukti bahawa ganja mengurangkan kesakitan neuropatik kronik atau saraf.

Sebaliknya, penyelidik menemui bukti yang kuat untuk membuat kesimpulan bahawa penggunaan ganja dalam populasi umum meningkatkan risiko kemalangan kereta, gejala psikotik dan gangguan kognitif jangka pendek.

Baca juga: Kajian Sebut Ganja Perubatan Berpeluang Jadi Ubat Bagi Alzheimer

Seterusnya, penyelidik juga mengkaji data dari dua ulasan dan tiga kajian yang menilai penggunaan tanaman ganja untuk merawat PTSD pada orang dewasa. Namun, kajian tersebut dikatakan lemah kerana jumlah peserta yang kurang dan peserta yang tidak menggunakan ganja ikut terlibat. Sehingga tidak ada bukti yang cukup atas keberkesanan penggunaan ganja.

Lebih buruk lagi, satu kajian yang melibatkan veteran dengan PTSD menunjukan perburukan yang kecil tapi signifikan pada veteran yang memulakan atau terus menggunakan ganja selama masa kajian.

Sementara itu, Jane Metrik, profesor dari Brown University School of Public Health mengesyorkan rawatan tingkah laku kognitif untuk para veteran yang menggunakan ganja sebagai ubat dari masalah tidur seperti insomnia.

"Veteran mengharapkan ganja boleh mengurangkan gejala dari trauma berkaitan pejuang dan melihat ganja menjadi zat yang mempunyai risiko yang rendah dan aman, tidak seperti ubat lain," ucap Metrik dikutip dari CNN.

"Tapi ilmu pengetahuan di balik tindakan menghalalkan ganja sebagai rawatan perubatan untuk seseorang dengan PTSD itu masih kurang," ungkapnya. Oleh kerana itu, ia menyarankan untuk melakukan kajian terkawal untuk membuktikan bahawa penggunaan ganja sebagai ubat merupakan hal yang positif.

Comments

Popular posts from this blog

KATA KERJA ( TRANSITIF & TAK TRANSITIF )

SISTEM EJAAN DAN SEBUTAN BAKU

KATA NAMA