Ubat Stress Tentara Korea Selatan: Menari Balet

Seoul - Setiap lelaki di Korea Selatan mesti mengikut perkhidmatan ketenteraan. Untuk mengurangkan tahap tekanan, tentera akan menari balet!

Mengejar detikTravel dari Reuters pada hari Selasa (22/08/2017) Pasukan Korea Selatan di sempadan Zon Demiliterisasi (DMZ) bukanlah tentera biasa. Di samping menjaga sempadan di Semenanjung Korea, mereka mempunyai lebih banyak aktiviti yang menari balet.

Sekali seminggu, askar-askar ini akan mendapat latihan tarian balet. Matlamatnya sangat mudah.

"Terdapat banyak ketegangan di sini kerana kita hidup dalam unit di barisan hadapan, yang membuatkan saya merasa tidak selamat sepanjang masa," kata Kim Joo-hyeok, seorang sarjan berusia 23 tahun.
Tentara yang berada di kelas baletTentara yang berada di kelas balet (Kim Hong-Ji/Reuters)

Kim melakukan hampir dua tahun perkhidmatan tenteranya yang wajib bagi lelaki Korea Selatan. Kelas balet ini diadakan untuk mengurangkan tahap tekanan dan tekanan sambil mengekalkan sempadan yang paling berkuasa di dunia.

Tentera ini akan berubah bentuk semasa latihan balet. Sekiranya dalam perbatsan, mereka akan memakai pakaian dan kasut pakaian yang kacak. Semasa dalam latihan balet, mereka akan memakai t-shirt, seluar pendek dan kasut balet.

"Tetapi melalui balet, saya boleh bertenang dan mencari keseimbangan dan membina persahabatan dengan rakan-rakan saya dalam senjata," kata Kim, yang sedang belajar ballet untuk tahun kedua dan merancang untuk meneruskan ketika dia keluar dari gaji ketenteraan kemudian.
Tiap minggu sepatu boots akan berganti sepatu baletTiap minggu sepatu boots akan berganti sepatu balet (Kim Hong-Ji/Reuters)


Anggota Bahagian Tentera ke-25 misalnya, mereka belajar balet setiap minggu. Pengajar berasal dari Balai Kora Kebangsaan.

Program ini telah berjalan selama setahun. Untuk tahun lalu, tentera-tentera ini telah mengamalkan tarian Swan Lake Tchaikovsky. Latihan balet ini hanya dilakukan sekali seminggu dan dibahagikan kepada beberapa sesi. Secara purata, pelajar pada sesi terakhir adalah askar baru.

"Berada di dalam tentera sahaja boleh jadi sukar, jadi saya tidak pasti apa yang boleh saya dapatkan di sini," kata Lee Hyang-jo, guru balet.

Para tentara belajar gerakan baletPara tentara belajar gerakan balet (Kim Hong-Ji/Reuters)


Jeritan dan jeritan sakit ketika pertama kali mencoba balet tidak dapat dielakkan. Badan mereka sengit. Tetapi, secara beransur-ansur, tentera-tenteranya mula menikmati gerakan balet-anggun.

"Tetapi apabila askar belajar balet sedikit demi sedikit, mereka lebih tertawa dan bersenang-senang dan melihatnya membuat saya berfikir bahawa datang ke sini adalah perkara yang sangat berharga," kata Lee.

Sebagai satu tarian kelas dan amalan gerakan balet, kumpulan lain akan melaksanakan tugas lain. Terdapat latihan menembak di lapangan atau berada dalam kelas muzik. Balet sering dianggap feminin dan anggun. Tetapi Leftenan Kolonel Heo Tae-sun, dalam pendapat lain. Menurut beliau, balet akan menjadikan tentera lebih kuat.

"Ballet memerlukan sejumlah besar kekuatan fizikal dan sangat baik untuk menguatkan otot, meningkatkan fleksibiliti, dan meningkatkan postur," kata Heo.

Comments

Popular posts from this blog

KATA KERJA ( TRANSITIF & TAK TRANSITIF )

SISTEM EJAAN DAN SEBUTAN BAKU

KATA NAMA